6. sep. 2019

5 år gammel Norvegia ble årets produkt

En av Tines største hemmeligheter fikk heder og ære i går da 10 jurymedlemmer under en live finale i går kveld avgjorde hvilken norsk ost som er årets produkt. Norvegia Special Reserve 5 år fra TINE fikk den største poengsummen fra gulljuryen med 91 poeng.

- Vi er i sjokk. Det var veldig spesielt å få være med for første gang i et NM der hvor så mange dyktige ystere er med, sier May-Liss Heggland som er produktutvikler i Tine.



Rolf Heskeland, produktansvarlig i Tine, May- Liss Heggland, produktutvikler i Tine og Arne Hjeltnes som var konferansier under live-finalen i Marmorsalen på Sentralen i Oslo torsdag kveld.

Tine vurderer å skifte navn på vinner-osten siden den er helt annerledes enn den Norvegia folk flest handler i dagligvarebutikken. Utvelgelsen starter allerede i ystekaret på anlegget på Jæren.

- Ikke all ost tåler lagring i 5 år. Av 400 tonn Norvegia-hjul som produseres til lagring, er det kun få tonn som får bli med videre 5 år i ostebanken, som vi kaller lageret. Det er strenge kriterier, sier Heggland.

Vanlig Norvegia er lagret i 3 måneder.

Ingen av de andre ostene i NM er lagret så lenge som 5 år. På andreplass med 89 poeng kom Jørnsberg som blir produsert av Ostegården. Den er lagret i 9 måneder. Mellomlagra Kvit Undredal som er en hvit geitost er lagret i 5-6 måneder.

I dag får ikke forbrukere tak i den 5 år gamle lagrede osten. I dag er det kun tilgjengelig på restaurantmarkedet.

De videre ostene som kom til superfinalen var:

· Jørnsberg fra Ostegården, 89 poeng
· Kvit Undredal Mellomlagra, Undredal Stølsysteri, 84 poeng
· Leirgrøv 1242, Prestholt Geitost, 81 poeng
· Gammel Erik, Gammel Erik AS, 81 poeng
· Nidelven Blå, Gangstad Gårdysteri 80 poeng
· St. Pål, Rueslåtten Ysteri 79 poeng
· Chevre Original Haukeli, OsteCompaniet 79 poeng
· Hel Feit Brunost, Stordalen Gardsbruk, 74 poeng
· Trøgsost fra Gurostølen, Gurostølen , 61 poeng

Under NM i ost bedømmes 200 ost og meieriprodukt fra gårds- og stølsyster, samt meierianleggene.
Norsk Gardsost arrangerer NM i Ost i samarbeid med Coop og OsteCompaniet Tine som sponsorer. Det er totalt 30 kategorier. Produktene som oppnår gull i de ulike kategoriene kan sendes videre til den såkalte gulljuryen som kårer årets produkt.



Bedømmingen tar utgangspunkt i utseende, lukt, konsistens og smak. Alle oster får også individuelle tilbakemeldinger, slik at NM bidrar til å øke kvaliteten i Oste-Norge.